Social Media voor MKB-bedrijven – Hoe je kunt profiteren van o.a. Instagram, LinkedIn en Facebook

Deel bericht nu:

social_media_im_hamdwerk

Ongeveer 96% van de Nederlandse bevolking gebruikt sociale media, wat neerkomt op meer dan 17 miljoen mensen. Dit maakt Nederland een van de landen met het hoogste percentage socialemediagebruikers ter wereld! Eén ding is zeker: sociale media zullen niet verdwijnen, integendeel, ze worden steeds belangrijker. Het gebruik van sociale media zoals Instagram, Facebook en YouTube is tegenwoordig in alle leeftijdsgroepen gebruikelijk en niet meer weg te denken.

In deze blogpost laten we zien waarom sociale media voor MKB-bedrijven niet langer een optie zijn, maar bijna een strategische noodzaak zijn geworden als marketinginstrument.

Waarom wordt sociale media steeds belangrijker in het MKB?

Sociale media worden dagelijks en in verschillende situaties gebruikt om met andere gebruikers te communiceren, vermaakt te worden of informatie in te winnen. MKB-bedrijven kunnen ook gebruik maken van sociale netwerken.

Bijvoorbeeld, sociale media kunnen worden gebruikt om specifiek nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten aan het bedrijf te binden. Met sociale media kun je ook gemakkelijk communiceren met bestaande klanten en hen regelmatig op de hoogte houden van nieuws, acties of evenementen. Je hebt de mogelijkheid om de informatie die je bedrijf wil delen, gericht te sturen en te verpakken. Bovendien heb je met sociale media een veel interactiever en directer middel dan alleen je website of traditionele advertentiemiddelen zoals printadvertenties.

Je kunt bijvoorbeeld je volgers op sociale media uitleggen waarom een dienst van je bedrijf (zoals het installeren van een warmtepomp, nieuwe ramen, enz.) zinvol voor hen is en welke voordelen ze daaruit kunnen halen.

Welke voordelen biedt sociale media voor jouw bedrijf?

  1. Presenteer je werk in beelden:
    Je kunt je bedrijf en de vaardigheden van je team presenteren aan de hand van een geweldig project met enkele afbeeldingen of een video, en deze gebruiken als visitekaartje. Zo kun je potentiële klanten nieuwsgierig maken en een indruk van je werk geven.
  1. Communiceer direct met je doelgroep:
    Via sociale media heb je een directe verbinding met je doelgroep en kun je bijvoorbeeld direct reageren op opmerkingen of vragen.
  1. Bouw een gemeenschap op:
    Door regelmatig actief te zijn op je kanalen en je volgerschap te laten groeien, creëer je je eigen gemeenschap. Zo kun je online ook de relatie met potentiële nieuwe klanten en bestaande klanten versterken.
  1. Gebruik sociale media als gericht advertentiemiddel:
    In plaats van in de lokale krant kun je ook advertenties plaatsen op sociale media, bijvoorbeeld om je diensten te promoten, maar ook als je nieuwe medewerkers zoekt. Vooral handig is dat je op sociale media de doelgroep goed kunt afbakenen (bijvoorbeeld per locatie, leeftijd, interesses, enz.).
  1. Maak lokaal verbinding via sociale media:
    Je kunt andere belangrijke instellingen in je omgeving volgen, zoals vakverenigingen, regionale ambachtsverenigingen, verenigingen, enz., en jullie kunnen elkaar wederzijds taggen en zo jullie bereik vergroten. Zo ben je met je bedrijf zichtbaar voor meer mensen.
  1. Blijf op de hoogte van trends:
    Via sociale media blijf je snel op de hoogte van de nieuwste trends en gespreksonderwerpen, zo blijf je up-to-date en kun je bijvoorbeeld je diensten verder ontwikkelen.
  1. Gebruik positieve beoordelingen voor jezelf:
    Goede beoordelingen kunnen via sociale media goed worden gepromoot. Voor potentiële nieuwe klanten kan dat vertrouwen geven bij hun beslissing voor jouw bedrijf – hier telt zelfs elke like en elke positieve opmerking als een beoordeling.
  1. Verspreid informatie snel en eenvoudig:
    Je kunt informatie snel en ongecompliceerd verspreiden, bijvoorbeeld een interessant aanbod of een open dag bij jouw bedrijf.

Hoeveel tijd kost sociale media voor jou als vakman? Is het de moeite waard?

Geen paniek, je hoeft niet meteen op volle snelheid te beginnen en meteen meerdere kanalen te bedienen. Aangezien je agenda waarschijnlijk al behoorlijk vol is, kun je geleidelijk ruimte maken voor je sociale media-activiteiten.

Een deel van de waarheid is namelijk ook dat sociale media niet vanzelf gaan – het kost tijd om je kanalen op te bouwen en ze regelmatig te vullen.

Je kunt bijvoorbeeld een halve dag per week plannen om je kanaal of kanalen te onderhouden. Hierbij kun je ook je leerlingen betrekken. Jongeren zijn vaak bekend met sociale media en altijd op de hoogte van de laatste trends, dus je kunt putten uit je eigen gelederen voor expertise.

Welke sociale media kanalen passen bij jouw bedrijf?

Om de juiste sociale media kanalen voor jou te kiezen, is het handig om eerst naar je doelgroep te kijken: wie zijn je klanten en welke sociale media gebruiken ze? Je kunt ook kijken naar je concurrentie. Op welke sociale platforms zijn zij al succesvol? Welke inhoud wordt goed ontvangen door hun doelgroep?

Bekijk ook van tevoren welke platforms typisch effectief zijn voor ambachtsbedrijven. Instagram is ideaal voor visuele inhoud, Facebook heeft een breed publiek en LinkedIn is geschikt voor het leggen van contacten met andere bedrijven.

Kwaliteit boven kwantiteit. Wees je ervan bewust dat een zinvolle aanwezigheid op sociale media wat tijd kost. Begin daarom bijvoorbeeld eerst met één kanaal en breid uit indien nodig.

Instagram is een zeer populair platform dat ideaal is voor visueel aantrekkelijke ambachtswerken. Met bijvoorbeeld foto’s en korte video’s kun je de diensten van je bedrijf goed presenteren.

Facebook heeft het breedste publiek van allemaal, hier kun je ook visuele inhoud zoals foto’s en video’s delen. De gebruikers op Facebook worden echter steeds ouder, de jongere doelgroep bevindt zich steeds meer op Instagram en TikTok.

LinkedIn is vooral geschikt voor grotere ambachtsbedrijven die actief zijn in de B2B-sector. Het platform is geschikt voor het delen van vakkennis, branchenieuws en succesverhalen. LinkedIn helpt ook bij het opbouwen van professionele netwerken en partnerschappen.

YouTube kun je gebruiken om je ambachtsprojecten in video’s te verpakken. Bovendien kunnen YouTube-video’s gemakkelijk worden gebruikt om handleidingen, tips en trucs te bieden. YouTube-video’s zijn ideaal om bijvoorbeeld op je website in te sluiten. Het onderhouden van een dergelijk kanaal vergt echter wat meer inspanning, omdat het produceren van alleen video’s behoorlijk tijdrovend is, bijvoorbeeld in vergelijking met een eenvoudige Instagram-post.

TikTok spreekt vooral een jonger publiek aan en is buitengewoon populair bij hen. Op TikTok worden korte video’s geüpload die creatieve en leuke inhoud presenteren. Omdat ook op TikTok alleen video’s worden gepubliceerd, kost het regelmatig vullen van dit kanaal behoorlijk wat tijd.

Heb je meerdere kanalen nodig?

In veel gevallen kan het zinvol zijn om met één of twee platforms te beginnen om een sterke aanwezigheid op te bouwen, en later indien nodig meer toe te voegen. De kwaliteit van de inhoud en de interactie met het publiek zijn vaak belangrijker dan het aantal platforms dat je gebruikt. Begin daarom liever klein en laat je activiteiten stap voor stap groeien.

Hoe kun je beginnen met sociale media?

Als je hebt besloten met welk platform je wilt beginnen, is de volgende stap om op dat specifieke platform een profiel voor je bedrijf aan te maken.

Zorg ervoor dat de profielinformatie over je bedrijf volledig is en je bedrijf goed vertegenwoordigt.

Wat je zeker niet mag vergeten:

  • Profielfoto (je kunt bijvoorbeeld je logo gebruiken)
  • Contactgegevens (adres, telefoonnummer)
  • URL van je website

Hoe leid je een succesvol sociaal mediakanaal?

  • Regelmatige inhoud: Je moet je kanaal regelmatig van nieuwe posts voorzien, dus nieuwe berichten plaatsen of bijvoorbeeld Stories op Instagram publiceren. Zo houd je je kanaal up-to-date en beïnvloed je het algoritme van het platform positief.
  • Gebruik van hashtags: Hashtags stellen je berichten in staat om gevonden te worden door mensen die naar specifieke onderwerpen zoeken. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar #meubelmakerij of #badkamerrenovatie en je gebruikt deze hashtags in je berichten, worden je berichten weergegeven in de zoekresultaten.
  • Wees lokaal: Je kunt andere profielen uit je regio volgen, zoals vakverenigingen, lokale bedrijven, commerciële klanten, sportverenigingen, enz. Zo kun je op de hoogte blijven van wat er in je omgeving gebeurt en eventueel met hen samenwerken – en dat natuurlijk ook online laten zien. Dit kan je zichtbaarheid vergroten en leiden tot samenwerkingsmogelijkheden.
  • Interactie met de community: Als je likes of zelfs reacties op je berichten krijgt, reageer er dan absoluut op en blijf in contact met je community. Ook nieuwe gebruikers die op je profiel komen, zullen dit positief opvallen.

Bij alle posts waar mensen op te zien zijn, moet je altijd rekening houden met het auteursrecht: voor elk beeldmateriaal dat je gebruikt, moet je toestemming vragen aan de afgebeelde personen.

handwerker_nutzen_social_media

Denk altijd aan de beeldrechten voor alle berichten waarin mensen te zien zijn: je moet de afgebeelde personen toestemming vragen voor al het beeldmateriaal dat je gebruikt.

Voorbeelden en ideeën voor sociale media-berichten

  • Voortgang bij lopende projecten
  • Deelname aan beurzen
  • Sponsoring, bijv. voetbalteam
  • Nieuwe medewerkers
  • Jubilea van langdurige medewerkers
  • Nieuwe aankopen
  • Onderscheidingen
  • Voor en na succesvolle projecten
  • Seizoensgebonden berichten (Pasen, Kerstmis, enz.)
  • Informatie over het bedrijf
  • Wat doen de stagiairs?

Conclusie: Durf en maak jezelf zichtbaar!

Je moet je ervan bewust zijn dat je sociale mediakanalen niet meteen de pan uit zullen schieten. Ook hier geldt: goed werk heeft tijd nodig. Als je nieuw bent op sociale media of tot nu toe weinig tijd hebt gehad om je met dergelijke zaken bezig te houden, kun je eerst klein beginnen en uitproberen of het voor jou werkt. Belangrijk: blijf actief, plaats regelmatig berichten en ga in interactie met je community. Betrek ook gerust je medewerkers en leerlingen en vraag hen naar ideeën voor inhoud. Probeer verschillende dingen uit en zelfs als iets een keer niet zo goed loopt of je negatieve opmerkingen krijgt – daar kun je van leren. Overigens: hoe je in het algemeen om kunt gaan met negatieve kritiek online, kun je hier lezen.

En het beste eraan? Sociale media kan behoorlijk leuk zijn!

handwerk_social_media

Opmerking: De informatie in dit bericht is zorgvuldig onderzocht en op het moment van schrijven als correct beschouwd. Wij aanvaarden echter geen aansprakelijkheid voor de inhoud. Raadpleeg ook andere bronnen over het onderwerp en neem geen beslissingen alleen op basis van dit bericht. Eventuele meningen in de tekst moeten worden opgevat als persoonlijke meningen. Houd er verder rekening mee dat Craftview Software BV geen juridisch of fiscaal advies kan geven.

Deel bericht nu:

EXPERTBLOG Nieuwsbrief

De EXPERTBLOG nieuwsbrief houdt je op de hoogte: We informeren je over nieuwe artikelen, interessante weetjes over het vak en nog veel meer!

    Over de schrijver

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Dit is een verplicht veld
    Dit is een verplicht veld
    Geef een geldig e-mailadres op.
    Accepteer de voorwaarden om door te gaan

    Nog meer bijdragen