Veel bouwbedrijven in Nederland kampen met een personeelstekort. Vakmensen zijn nauwelijks nog te vinden. Geldt dat ook voor u? Misschien is het aanbieden van een of meerdere stageplekken wel de oplossing? Maar als u stagiairs wilt aantrekken die hun opleiding in uw bedrijf willen volgen, maar u vindt geen geschikte kandidaten, dan bent u niet alleen. De arbeidsmarkt voor stagiairs is tegenwoordig erg uitdagend: er zijn meer open opleidingsplaatsen dan kandidaten!
Veel bedrijven in de bouw willen stagiairs aantrekken, maar het is momenteel moeilijk om de openstaande posities in te vullen. Voorheen konden werkgevers en recruiters kiezen wie ze wilden opleiden tot vakman, maar tegenwoordig zijn veel ondernemers al blij als er überhaupt een geschikte kandidaat solliciteert.
Om toekomstige vakmensen naar uw bedrijf te kunnen halen, moet u zich onderscheiden van de massa. We hebben 11 waardevolle tips voor u samengesteld om aantrekkelijker te worden voor stagiairs en zo uw positie te verbeteren!
11 Tips om stagiairs nog beter aan te trekken en zelf beter gevonden te worden!
Om u een voorsprong te geven op de arbeidsmarkt, hebben we de volgende tips samengesteld om nog beter passende stagiairs te vinden die uw team verrijken. Sommige tips vergen wat meer inspanning, maar dit zal zich voor u uitbetalen!
Wees authentiek met uw bedrijf.
Verberg uw ware aard niet en wees altijd eerlijk. Stagiairs merken snel wanneer iets niet helemaal klopt. Als stagiairs het gevoel hebben dat ze misleid worden, zullen ze dit snel delen via hun netwerken – en daarna heeft u nog meer moeite om nieuwe stagiairs te vinden.
Uw bedrijf moet een moderne website hebben.
Stagiairs zoeken graag op internet naar informatie over hun potentiële werkgever. Als uw huidige website verouderd is, weinig inhoud heeft of te druk is, schrikt dit jonge mensen snel af. Een aparte landingspagina voor uw opleidingsaanbod kan ook nuttig zijn. U kunt een webdesigner inschakelen om u te helpen de juiste balans te vinden.
Uw bedrijf moet te vinden zijn op verschillende social media-kanalen.
Social media-kanalen laten vaak goed zien hoe “modern” een bedrijf is. Deze platforms zijn niet alleen interessant voor stagiairs, maar ook voor uw klanten. Als u hier geen of nauwelijks inhoud deelt, valt u snel buiten de aantrekkelijkheidscriteria. U hoeft niet op elk kanaal aanwezig te zijn, maar over het algemeen zijn twee tot drie kanalen aan te bevelen, zoals Instagram of LinkedIn.
U moet stagiairs een compleet pakket aanbieden.
Voor jonge mensen moet het totaalpakket kloppen: naast het salaris is vrije tijd tegenwoordig een belangrijk thema. Maar ook uitzicht op een vast dienstverband en mogelijkheden voor promotie zijn relevant – evenals een voelbare teamspirit in het hele team.
Veel processen in uw bedrijf verlopen digitaal.
Stagiairs van vandaag zijn “digital natives”. Ze zijn daarom op zoek naar werk waarbij ze hun talenten en vaardigheden kunnen benutten. Dit geldt voor het werken met computers, smartphones en tablets, maar ook voor het gebruik van technische gadgets, apps of elektrisch gereedschap. Met name het werken op locatie, zoals op de bouwplaats of bij de klant, kan laten zien hoe traditioneel vakmanschap en moderne technologie harmonieus samenkomen.
Medewerkers in uw bedrijf krijgen voordelen.
Biedt u uw medewerkers gratis drankjes aan? Biedt u fruit of een ontbijtbroodje aan? Bedenk welke voordelen bij uw bedrijf passen en lucratief zijn voor uw medewerkers, want zo houdt u uw medewerkers op de lange termijn tevreden.
Uw stagiairs ontvangen bonussen.
Ook aantrekkelijk zijn bonussen voor bijzondere prestaties. Definieer van tevoren samen met uw stagiairs doelen die ze moeten halen, zoals een bepaald gemiddelde op school of een “goed” op het eindexamen, enz. Zorg er echter voor dat de doelen realistisch zijn. Ze moeten motiveren en niet overweldigen. De doelen kunnen elk jaar opnieuw worden gedefinieerd.
U voert in uw bedrijf een uitgesproken feedbackcultuur.
Houdt u regelmatig gesprekken met medewerkers waarin u zowel lof uitspreekt als verbeterpunten aandraagt? Een constructieve feedbackcultuur verbetert de werksfeer aanzienlijk. Hierbij hoort ook dat u kritiek van uw medewerkers accepteert.
Stagiairs krijgen vroeg verantwoordelijkheid in uw bedrijf.
In het begin kunnen stagiairs natuurlijk nog niet de taken van vakmensen overnemen. Maar hoe eerder stagiairs verantwoordelijkheid krijgen, hoe meer ze kunnen groeien. De uitdaging is motiverend!
Stagiairs mogen actief bijdragen.
Stagiairs brengen hun eigen vaardigheden mee, met name op het gebied van sociale media. Maak gebruik van de kennis van de digitale generatie om uw kanalen en uw website te verbeteren! Hier profiteert u van, evenals uw stagiairs.
Uw bedrijf is ook sociaal betrokken.
Voor veel stagiairs is het belangrijk dat hun werkgever zich sociaal, lokaal en regionaal inzet. Dit gaat verder dan alleen donaties – als bedrijf in de bouw kunt u actief deelnemen aan veel projecten. Op deze manier kunt u zich perfect naar buiten toe presenteren en uw werk voor u laten spreken!
Conclusie: Stagiairs vinden en door potentiële stagiairs worden gevonden
U hoeft niet alle tips toe te passen om stagiairs voor uw bedrijf te interesseren of om ervoor te zorgen dat ze actief uw opleidingsplaatsen ontdekken. Hoe meer punten u echter kunt vervullen, hoe aantrekkelijker u bent als werkgever. Tevreden stagiairs zullen u ook eerder aanbevelen – en u kunt uit een grotere pool van kandidaten uw vakmensen van morgen kiezen!